A Luther Mártont jellemzően dolgozószobájában állva, lába mellett hattyúval ábrázoló képek sokunk számára ismertek, de talán kevesebben vannak, akik értik: laikusok számára előbb jut eszükbe, hogy Luther névadó szentjének, Toulousi Szent Mártonnak attribútuma, a lúd lehet itt elrajzolva, vagy éppen arra gondolhat a szemlélődő, hogy a névrokon szimbólumához hasonlóan madárféle járt a reformátor mellé is.

A hattyú mindenesetre Lincolni Szent Hugó püspök – beiktatásakor mellé szegődött egy, s mindenhová elkísérte – és Szent Ludger püspök – a münsteri dóm építtetője – attribútuma is. Mindenekelőtt – ha félretesszük Léda hattyúját és a keresztény hagyományra összpontosítunk – azonban Krisztus és az ő halálának és feltámadásának szimbóluma, amely azon alapszik, hogy a hattyú költözőmadár, amely mindig visszatér. Ráadásul a középkorban a haldokló madár énekét is összefüggésbe hozták Krisztus szenvedésével. Hófehér tolla tisztaságszimbólummá teszi, így előfordul, hogy Máriára utalnak a megjelenítésével.

A hattyú Luther mellett szerepeltetésének megértéséhez, mint egy detektívnek, fel kell fejtenünk annak előzményeit, meg kell keresnünk (képi és irodalmi) forrásait. A nyomozás során arra jutunk, hogy elhallgattatott lúdként Husz Jánosra (1369–1415), az előreformátorra szokás utalni, míg éneklő hattyúként Lutherre. Mire utal ez a költői hasonlat? A hagyomány szerint a huszita mozgalom vezetője megjósolta Luther Márton fellépését, amikor kivégzésekor, 1415-ben a következőt mondta: „a ludat ma ugyan megsütitek, száz év múlva azonban egy éneklő hattyú jön majd, akit nem égethettek meg.”  A száz évvel később fellépő Luther ezt a próféciát magára vonatkoztatta, s több művében lejegyezte. Ezért ábrázolják hát Luthert gyakran hattyúval együtt (pl. a remstali templom oltárán), s ezért találunk számos német és holland templom tornyának tetején is hattyút. Ilyen – a teljesség igénye nélkül – az ardorfi, az asel-i, a berdum-i, a marx-i, a middoge-i, monschaui, a victorbur-i, a westeraccum-i, a wittmundi templomok, illetve a svanekei templom (Dánia), az Amersfoort-i, az amszterdami, a kampeni és a leideni is (Hollandia).

Van egy érdekes momentuma ennek a hagyománynak, amelyről nem szabad megfeledkeznünk: valójában az előreformátornak tulajdonított jóslat Luther életében alakult ki és nem Husz János máglyáján lobbant fel. Luther és a hattyú párosítása tehát a 16. században alakult ki és terjedt el, részben egy tudatos marketing-építés eredményeképpen.

Ennek következményeként elsősorban mint mottó rögzült, a képtípus maga későbbi, amely idővel be is épült és állandó elemévé vált az evangélikus képi nyelv eszköztárának.

A hasonlatot megragadóbbá, delejezővé tette, hogy Luther korában a könyv- és képmáségetések is bevett eszközei voltak a közösségi ítéletek helyettesítő megjelenítésének – a damnatio memoriae szándékával összefüggésben. Ezzel egybecseng, hogy egy 1521-es pamflet arról számol be, hogy a wormsi birodalmi gyűlésen, amikor Luther műveit máglyára vetették egy őt ábrázoló képpel együtt, a portré sértetlen maradt. A csoda akkor csoda, ha megismétlődik: a következő évben Toruńban, később, 1634-ben Arternben, 1689-ben pedig Eislebenben menekült meg csodálatos módon egy-egy Luthert ábrázoló kép. 1706-ból egy Luther-Bibliáról értesülünk, amely a Moritzburg lelkészének házában pusztító tűzvészből került ki sértetlenül.

Ez az egyetlen, látszólag apró, jelentéktelen részlet, az éneklő hattyú témája, ha közelebbről megnézzük, jelzi számunkra, hogy a reformáció korában mennyire tudatosan használták a művészetet, saját elemekkel és új ikonográfiai megoldásokkal egészítették ki az addig kialakult és rögzült művészi nyelvet, ráadásul egyes képi elemek jelentésváltozáson vagy -bővülésen estek át sajátos evangélikus felhangot kapva.

Ennek megfelelően a kutatás során a reformáció és képzőművészet kapcsolatát járom körbe, kitérve annak látható jeleire a magyarországi emlékanyagban is.

4 hozzászólás a(z) “Éneklő hattyú” bejegyzéshez

  1. B. Kovács András avatar
    B. Kovács András

    A kultúra maga sem egyéb megpörkölődött csodánál, csak syurkolni lehet minden ilyen próbálkozásnak.

  2. Szikora István avatar

    Esterházy Péter is sokszor használta a hattyú szimbolikát: Tizenhét hattyúk (így többes számban), Kitömött hattyú. Az utóbbi időben különösen érdekelnek a hattyúval kapcsolatos magyarázatok, történetek. Az angliai lakóhelyünktől két perc sétával legalább ötven hattyú van egy szép tavon, gyakran megnézzük őket. Nagyon szép és érdekes állatok.

    1. Ez milyen jó! Nem is értem, hogy nem gondoltam még rá! És hát annak a bizonyos ötven hattyúnak elképesztő lehet a látványa. Talán még életemben nem láttam összesen annyit, nem hogy egyszerre! 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Tudtad, hogy az ember előbb tanul meg látni, olvasni a vizuális jelekből, mint beszélni?

Ez az oldal egyetlen céllal jött létre, hogy friss szemmel, a képek mögötti történeteket látva tudj újra a régi idők műalkotásaira nézni.

Latest posts