Olvasnál? Engem?

Mutatom, hol teheted meg.

Szerkesztett kötetek 

Az általam szerkesztett kötetekben alapvetően nem íróként vagyok jelen, de áthatja ezeket a könyveket is az általam képviselt szemlélet:

Fabiny Tamás: Júdás, az elveszett tanítvány. A képeket válogatta és a szöveg képzőművészetre vonatkozó részét gondozta Isó M. Emese, Budapest: Luther Kiadó, 2022 

Ezt cselekedjétek! Tanulmányok az úrvacsoráról. Szerk. Hafenscher Károly – Isó M. Emese – Zászkaliczky Zsuzsanna, Budapest: Luther Kiadó, 2021 

Lovagkirály. Szerk. Isó M. Emese, Nyíregyháza–Kolozsvár: Hierotheosz Egyesület–Iskola Alapítvány Kiadó–Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat, 2019 

Lovagkirály (második átdolgozott és bővített kiadás). Szerk. Isó M. Emese – Kollár Tibor – Kovács Gergely, Nyíregyháza–Kolozsvár: Kárpátok Eurorégióért Regionális Fejlesztési Közhasznú Egyesület–Iskola Alapítvány Kiadó, 2021 

Szerelemládikó – avagy a házasság dicsérete (Luther Márton prédikációi és a 16. századi házasság tárgyi kultúrája, szimbolikája). Szerk. Isó M. Emese, Budapest: Luther Kiadó, 2020 

Opus Mixtum VI. A CentrArt Egyesület évkönyve 2020. Szerk. Isó M. Emese – Kelecsényi Kristóf – Sebestyén Ágnes Anna – Juhász Gabriella, Budapest: CentrArt Egyesület, 2020 

A Collegium szellemének nyomában. Szerk. Isó M. Emese, Budapest: Mika Sándor Egyesület, 2019. 

Életmód-történeti pillanatképek. Szerk. Újváry Zsuzsanna – Mezei Emese, Budapest: Pázmány Péter Katolikus Egyetem BTK, 2018 

Folyóirat szerkesztések 

2020 decemberétől a Credo evangélikus folyóirat főszerkesztője 

2018 szeptemberétől: a Hitel irodalmi folyóirat képszerkesztője (a művészeti írásokért és képzőművészeti anyagért felelős szerkesztő) 

2013–2014 között a .studiolo, a Kubinyi András Történész Műhely szakfolyóiratának szerkesztője 

Válogatott tanulmányok 

Serio ludere: Hátsó gondolatok a lapszéli jegyzetek közt: Egy ikonográfiai téma különös felbukkanásai. Credo 29 (2022) 3. 86–102. 

A Krisztussal való találkozás misztériuma a középkori művészetben. In: Hafenscher Károly – Isó M. Emese – Zászkaliczky Zsuzsanna (szerk.): Ezt cselekedjétek! Tanulmányok az úrvacsoráról, Budapest, Luther Kiadó, 2022, 93–106. 

Szektárius düh vagy tudatos képpolitika? A Passional Christi und Antichristiről. Credo 28 (2021) 2. 82–91. 

A debrődi egykori Szent László-templomról és a lovagkirály helyi kultuszáról. In: Isó M. Emese (szerk): Lovagkirály, Nyíregyháza–Kolozsvár: Hierotheosz Egyesület–Iskola Alapítvány Kiadó–Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat, 2019, 250–256. 

A szobrok élete is számít? Identitásválságról egy ulmi szoborcsoport kapcsán. Credo 27 (2021) 3. 54–59. 

A világi aggodalmaktól a mennyei szemlélődésig: A késő középkori devóciós gyakorlat és tárgyai. In: Isó M. Emese – Kelecsényi Kristóf – Sebestyén Ágnes Anna – Juhász Gabriella (szerk.): Opus Mixtum VI. A CentrArt Egyesület évkönyve 2020, Budapest: CentrArt Egyesület, 2020, 35–46. 

Változás és maradandóság: Az elmúlás és újjászületés képe az erdélyi templomi berendezéseken. Credo 25 (2019) 1–2. 92–104. 

Az első médiakampány képei: A politika művészeti leképezése Luther Márton korában. Hitel 32 (2019) 2. 43–53. 

A középkori fogorvoslás és Szent Apollónia tisztelete. In: Kiss Alpár (szerk.): Arma. Tanulmányok a Colloquium Officiale III. konferencia előadásaiból, Budapest: Mika Sándor Egyesület, 20118, 115–139. 

Társadalom- és önmeghatározás egy változó korban (recenzió). Hitel 31 (2018) 10. 107–117. 

A késő középkori vallásosság eszközei a profán térben: Cserépszobrok a magánáhítat szolgálatában. In: Újváry Zsuzsanna – Mezei Emese (szerk.): Életmód-történeti pillanatképek, Budapest: Pázmány Péter Katolikus Egyetem BTK, 2018, 29–44. 

Kisajátított örökség – Elhurcolt magyar műkincsek (recenzió). In: Újkor.hu – A velünk élő történelem: http://ujkor.hu/content/kisajatitott-orokseg-elhurcolt-magyar-mukincsek (2018) 

A lutheránus ikonográfia kialakulása és emlékei a 16. században. „…a feszület, mely itt áll, nem az én istenem, hanem csupán egy jel”: (Oltár)képek az evangélikus templomokban és hétköznapokban – „Zum Ansehen, zum Zeugnis, zum Gedächtnis, zum Zeichen” I. 3. rész. Keresztyén Igazság (2018) 118. 12–16. (képmelléklettel) 

A lutheránus ikonográfia kialakulása és emlékei a XVI. században. „(…) a feszület, mely itt áll, nem az én Istenem, hanem csupán egy jel”: (Oltár)képek az evangélikus templomokban és hétköznapokban – Zum Ansehen, zum Zeugnis, zum Gedächtnis, zum Zeichen“ I. 2. rész. Keresztyén Igazság (2018) 117. 22–28. (képmelléklettel) 

A metszetek hatása a késő középkori kályhacsempék díszítettségére. Adalék a metszetek hatására átalakuló kályhás-műhelygyakorlathoz. In: P. Kovács Klára – Pál Emese (szerk.): Képváltás. Tanulmányok a Fiatal művészettörténészek V. konferenciájának előadásaiból, Kolozsvár: Entz Géza Művelődéstörténeti Alapítvány–Erdélyi Múzeum-Egyesület, 2017, 27–44. 

A lutheránus ikonográfia kialakulása és emlékei a 16. században. „…a feszület, mely itt áll, nem az én istenem, hanem csupán egy jel” Vita és képvita a reformáció korában 1. rész. In: Keresztyén Igazság (2017), 116. 29–34. 

A középkor XXI. századi hazai képéhez. In: Budapesti Könyvszemle 29 (2017) 31–36. 

Reformáció és örökség. In: Örökségfigyelő: http://oroksegfigyelo.blog.hu/2017/08/31/reformacio_es_orokseg (2017) 

A szerelem bolondjai. Egy toposz megjelenései a középkori Magyarországon. In: Déri Eszter – Dóbék Ágnes – Görög Dániel – Markó Anita – Maróthy Szilvia (szerk.): Az ember: kultúrtörténeti és poétikai megközelítésben, Fiatalok Konferenciája, 2016, Budapest: reciti, 2017, 45–61. 

Késő középkori kályhacsempék Besztercebányáról. Művészettörténeti módszerek alkalmazhatósága a régészet területén. In: Simonyi Erika – Tomka Gábor (szerk.): A cserép igazat mond, ha helyette nem mi akarunk beszélni” – Regionalitás a középkori és kora újkori kerámiában (Opuscula Hungarica IX.), Budapest: Magyar Nemzeti Múzeum, 2016, 313–318.  

Késő középkori kályhacsempék Budáról. Túlfűtött jelenetek – kihűlt töredékek. In: Balázs József – Bojtos Anita – Paár Tamás – Tompa Zsófia – Turi Gergő – Vadász Noémi (szerk.): Studia Varia. Tanulmánykötet, Budapest: Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar, 2016, 439–452. 

„Muljék el én tőllem keserűség ára” Középkori Olajfák hegye-jelenetek a templomok külső falán, különös tekintettel Besztercebányára II. Örökségfigyelő: 

http://oroksegfigyelo.blog.hu/2016/03/05/_muljek_el_en_tollem_keseruseg_ara_kozepkori_olajfak_hegye-jelenetek_a_templomok_kulso_falan_kulonos (2016) 

„Muljék el én tőllem keserűség ára” Középkori Olajfák hegye-jelenetek a templomok külső falán, különös tekintettel Besztercebányára I. Örökségfigyelő: 

http://oroksegfigyelo.blog.hu/2016/02/27/_muljek_el_en_tollem_keseruseg_ara (2016) 

A középkori kályhák lehetséges funkcióiról II. Örökségfigyelő: http://oroksegfigyelo.blog.hu/2015/06/11/a_kozepkori_kalyhak_lehetseges_funkcioirol_ii (2015) 

A középkori kályhák lehetséges funkcióiról I. Örökségfigyelő: http://oroksegfigyelo.blog.hu/2015/05/30/a_kozepkori_kalyhak_lehetseges_funkcioirol_i (2015) 

Hétköznapi jelenetek egy késő középkori kályhán. In: Székely Miklós (szerk): Kóstolni a szép-tudományba, Budapest: CentrArt, 2014, 61–70. 

A késő középkori polgári kultúráról a kályhacsempék tükrében. In: Puhl Antal – Golda János – Sugár Péter (szerk.): Árkádia hajnala (Építészeti elemzés füzetek 1.) Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó, 2014, 155–167. 

Az Ebner-csempék. Egy késő középkori kályháról. In: Dr. Újváry Zsuzsanna (szerk.): Győzteseink szárnypróbálásai. A PPKE BTK bölcsészhallgatóinak győztes dolgozatai a XXXI. OTDK Humán Szekcióban, Piliscsaba, 2013, 271–300. 

KÖZREMŰKÖDÉS

Arma Tanulmányok a Colloquium Officiale III című konferencia előadásaiból, szerk. Kiss Alpár, Mika Sándor Egyesület: Budapest, 2018, 115–139.

ISBN 978-963-89995-6-6

Kősziklára épített ház. Szerkesztette: ifj. Arató Görgy–Pál Zoltán, Mika Sándor Egyesület: Budapest, 2017

ISBN 978-963-89995-5-9

Als Ich Can. Szerkesztette: Gaylhoffer-Kovács Gábor–Székely Miklós, CentrArt: Budapest, 2013.

ISBN 978-963-88825-4-7

A tanulmányaim egy része digitalizált formában elérhető itt.

Tudtad, hogy az ember előbb tanul meg látni, olvasni a vizuális jelekből, mint beszélni?

Ez az oldal egyetlen céllal jött létre, hogy friss szemmel, a képek mögötti történeteket látva tudj újra a régi idők műalkotásaira nézni.

Latest posts